Bezoek aan Vizille, 5-8-2023

5 augustus 2023 - Vizille, Frankrijk

Op loopafstand van de camping ligt het dorp Vizille. Er is slechts een winkelstraat waarvan de helft van de winkels dicht is. Tussen 12.00 en 14.00 c’est tout fermé. Er zijn hier geen gepimpte toeristenwinkels maar wel kleine, pittoreske winkeltjes in een straat met een smal loopgedeelte waar de auto’s doorheen sjakkeren. Dit is zoals ik mij de winkelstraten in de jaren 60 herinner van Venlo rond Sinterklaas en Kerst. Een straatbeeld wat wij in Nederland al lang niet meer kennen. Maar toch…heel karakteristiek en gelukkig zijn niet alle locale winkeltjes opgeslokt door de supermarche. We reizen ieder jaar met de vakantie toch heel wat kilometers af om wat anders te zien. De architectuur (waar de Fransen trots op zijn) varieert van pittoresk tot majestueus, in ieder geval anders dan  in Nederland.

Midden in het dorp zien we een vrouw op een immense groot standbeeld dat doet denken aan het Vrijheidsbeeld in Amerika. Maar het heeft betrekking op een Franse president uit de Franse Revolutie. Zou het Vrijheidsbeeld hiervan zijn afgekeken?

Wat verder het dorp siert is dat het in een dal ligt. Waar je ook kijkt. De Alpen rijzen overal torenhoog bovenuit zodat je er mooie plaatjes kan maken.