Bezoek aan Limeuil, 27-8-2023

27 augustus 2023 - Limeuil, Frankrijk

Limeuil, encore une Beaux Village

Zoals bijna alle mooie Franse Villages, die erkent zijn door Les Plus Beaux Villages de Frances’, ligt ook dit lieflijk dorpje op een berg. Vanaf een grote afstand zien we Limeuil, een erkende Beau Village dus, al liggen.

Wat ons als eerste opvalt is dat alle kozijnen, luiken en deurposten nieuw in de verf staan. Wat is hier gebeurd vragen we ons af dat hebben in geen 30 jaar ergens in Frankrijk gezien. Verf bestaat hier niet.

Maar niet alleen de luiken en deurposten waren allemaal in de verf gezet, de straten, troittoirs plantenperken stonden erbij alsof Napoleon of Louis Le Quartorse op bezoek zouden komen. Een verklaring hebben we er niet voor gevonden al lezen we wel ergens dat er subsidies worden verstrekt voor behoud van cultureel erfgoed zoals Les Plus Beaux Villages. Een mooi initiatief mocht dat zo zou zijn.

We bezoeken een middeleeuwse tuin. Hier werden kruiden, groenten en fruit gekweekt zoals dat 1000 jaar geleden in kasteeltuinen gebeurden om van te l van te leven. Alleen dat er 7 verschillende pepermuntplantensoorten bestonden was een eyeopener. En ze roken allemaal anders en toch naar pepermunt.

Heel bijzonder waren de parfumplanten. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is voor een bepaalde reuk een plant. Als je en blad vast pakte was het net of je parfum op had gespoten.

Last but not least er was ook een hele afdeling met medicinale planten, antihistamineplanten, anti-inflamatoire planten (tegen infecties) etc. Zeer boeiend en onze beroemde dokter Boerhave zal er zeker van op de hoogte zijn geweest.

Graag hadden we het bijbehorende kasteel bezocht maar dat werd nog bewoond.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade