Bezoek aan Baluzac 22-8-2023

23 augustus 2023 - Balazuc, Frankrijk

Balazuc

Ook dit dorp, met ongeveer 300 inwoners, wordt geklasseerd als een "Village de caractère" en is tevens door ‘Les Plus Beaux Villages de France’ erkend als een van de mooiste dorpjes van Frankrijk. We zitten goed met al die mooie dorpjes in de Ardèche.

Balazuc is bekend vanwege de Moren die zijn gevlucht naar deze regio in het jaar 700  en zich verscholen in de holen en grotten aan de Ardècherivier. Deze holen en grotten zijn nu die pittoreske souvenirwinkels geworden waar het heerlijke toeven is alleen al vanwege de koele temperatuur.

We treffen er ook een kasteel wat helaas niet te bezichtigen is. Wel is er een uitkijkpunt over de Ardèche, een van de mooiste uitzichten die we gezien hebben.

Al wandelend lopen we langs een imposante ruïne. Het blijkt een rouwkapel te zijn, de Chapelle Saint Jean Baptiste, die al sinds 1762 in verval is geraakt. Toch oogt die mooi en past geheel in de sfeer van dit kleine middeleeuwse dorpje. We hebben vandaag weer onze ‘work out’ weer gehad met al die steile straatjes.

1. May & Twan Verschaeren:
    24 augustus 2023