Bezoek aan ‘Le Musée de la Révolution Française’, 6-8-2023

6 augustus 2023 - Vizille, Frankrijk

Een bezoek aan ‘Le Musée de la Révolution Française’ in Vizille is zeker aan te raden. Niet alleen omdat het gratis is maar ook omdat er heel veel tentoongesteld is. We kennen allemaal wel het verhaal achter de bestorming vd Bastille en Quatorze Juliette maar er is hier een mooie verhaallijn neergezet in de vele expositieruimtes. In het museum zien we tevens een enorme collectie schilderijen uit die periode.

Tevens blijft het verbazingwekkend om te zien hoe Frankrijk hun geschiedenis en cultuur vereert. Ook is het een genot doordat museum te lopen. Het trappenhuis in het museum lijkt precies op het trappenhuis wat Escher tekende. Maar Escher gebruikte de trap van zijn middelbare school (hbs in Arnhem) als voorbeeld.

Eenmaal beland op de bovenste verdieping van het kasteelmuseum worden we getrakteerd op het mooist denkbare uitzicht over de kasteeltuinen met de Alpen op de achtergrond.

Tot slot lopen we langs een standbeeld van Jean-Paul Marat (Boudry, 24 mei 1743). Enig Googelen leert ons dat hij een grote rol heeft gespeeld in deze roerige geschiedenis van Frankrijk. Hij was arts, natuurkundige, sociaal filosoof, journalist en politicus ten tijde van de Franse Revolutie en een pleitbezorger van een democratische republiek die de zwakkeren bescherming zou verlenen.