Bezoek aan Sarlat, 26-8-2023

26 augustus 2023 - Sarlat-la-Canéda, Frankrijk

Sarlat

Sarlat doet mij altijd denken aan Valkenburg. Heuvelachtig, mooi en heel toeristisch. Maar het is toch anders…..anders zouden we er geen 1100 km voor afleggen.

We zitten inmiddels in de Dordogne. Sarlat is daarvan de meest toeristische plaats. De regio wordt hier de Perigord genoemd. Dat woord kom je namelijk overal tegen. Of je het nu over wijn, bier of kaas hebt….het is allemaal ‘du Perigord’.

We bezoeken het museum Manoir de Gisson. Het gebouw dateert uit de 13e eeuw en is volledig gerestaureerd en gemeubileerd in de 17e-eeuwse stijl. Veel oorspronkelijk meubilair was van de familie Gisson. Dit was een adellijke familie die er altijd  gewoond heeft tot 15 jaar terug. Zij  vervulden vele functies  in het openbare leven, zoals consul van de stad, advocaat en notaris etc.. We lopen door een salon welke veel als decor wordt gebruikt voor filmopnames. Heerlijk zo’n woord salon……. zeggen wij dat ook niet zo in Nederland? Er zijn hier zoveel woorden die hetzelfde zijn als in Nederland: plafond, retour, tableau, cassette, paraplu, portemonnee, automobile, radio, TV, pupitre, cacao, thee, plafonnière, souvenir, toilet, oeuvre, repertoire, carrière, reserveren, entree, caissière, merci, trottoir, café , svp,  etc……is het Frans of Nederlands? Te veel om op te noemen, hoezo lastige taal:)

In het huis wordt de route aangegeven door ‘gidsen’ in 17e eeuwse klederdracht. Maar ze zeggen niks terug…..levens grote poppen in klederdracht….

Daarna maken we een wandeling door Sarlat. Gek genoeg staat deze plaats niet op de lijst van ‘Les Plus Beaux Villages’ maar ieder straatje ziet er uit als een sprookje uit een openluchtmuseum. Maar het is een van pareltjes uit de Dordogne wat ons betreft.
We zoeken het toch maar op waarom deze plaats niet op de lijst van Les Plus Beaux Vilages staat. En waarempel, een dorp mag niet meer dan 2000 inwoners bevatten om in aanmerking te komen voor deze lijst met mooie dorpen. Tja….Sarlat heeft 9000 inwoners, een Ville dus.

We sluiten af met een bezoek aan een expositie in een oude kapel. We zien mooie schilderijen en ook weer klederdrachten van de bewoners uit Sarlat in de 17e eeuw.