Bezoek aan Biron, 29-8-2023

29 augustus 2023 - Biron, Frankrijk

Biron

Biron telt 140 inwoners en zou dus bij de Plus Belle Villages du France kunnen horen wat inwoneraantal betreft. Maar het staat niet op die lijst.

Maar al snel komen we erachter dat 80% bestaat uit Chateau Biron. Met anderen woorden: Biron is een van de grotere, zoniet grootste kastelen van Frankrijk (op Versailles na ofcourse).

We bezoeken chateau Biron. Na 3 uur hebben we pas driekwart gezien. Snel komen we tot de conclusie dat het niet een kasteel is maar verschillende kastelen bij elkaar. Door de jaren heen heeft het kasteel zich uitgebreid, ook na verschillende keren te zijn verwoest. Maar we treffen het nu geheel intact aan…wonderfull.

Kasteel Biron

Het kasteel is vanaf een verre afstand een majestueuze vertoning. Door de eeuwen heen is dit kastelencomplex, van het jaar duizend tot nu, in beweging geweest en o.a. bewoont geweest door de familie Gontaut-Biron.

Tijdens onze rondgang kunnen we verschillende soorten kunstexposities bewonderen. Ook draait er een film waar wordt gedemonstreerd hoe op deze lokatie verschillende film-opnames zijn gemaakt voor TV-series en speelfilms. Ik kan mij zelf ook geen beter decor voorstellen.
Bijzonder indrukwekkend zijn de binnenplaatsen. Die zien er uit alsof je in het jaar 1000 bent beland. Heel veel ruimte met gras en groen. We kunnen ons voorstellen dat mensen hun hele leven nooit buiten het kasteel kwamen destijds (zo wordt beweerd).