Bezoek aan Joyeuse en Labeaume 15-8-2023

17 augustus 2023 - Labeaume, Frankrijk

Joyeuse en Labeaume

De Ardèche staat bekend om zijn ruige landschap, rotsen met kloven, diepe valleien en enorme weidse uitzichten, ook vanaf onze camping. Het riviertje Labeaume stroomt langs de camping (50 meter van onze tent). De rivierbedding is zo goed als opgedroogd maar er stroomt water en na enig zoeken zijn er genoeg plekken waar je goed kunt zwemmen. Het wemelt er van de vis (logisch bij laag water) en de prachtige blauwe ijsvogels laven zich hieraan. Ze zijn echter zo snel dat ze niet goed op de foto zijn te krijgen. We zien een ‘vliegvisser’ in actie….ook wel eens geprobeerd in dergelijke riviertjes (kansloos). Dit doe je niet zomaar na.

In de omgeving liggen enkele historische dorpjes waar de hoogteverschillen veel groter zijn dan in de Alpen. Als je er doorheen loopt is het flink klimmen. In de afgelopen afgelopen 5 weken hebben we dit nog niet eerder zo meegemaakt.

Dorpen in de Ardèche staan bekend vanwege hun karakter oftewel ‘Karakterdorpen’ genoemd. Als eerste bezoeken we Joyeuse. We bezoeken pleintje, kerk en terrasje. Vanaf het terras zien we een winkeltje liggen met opschrift ‘Macarons anno 1581’. Het lijkt ons stug dat er überhaupt een winkeltje bestaat dat zo oud kan zijn. Enig nazoeken haalt onze twijfel weg. Hier komen de befaamde ‘macarons’ vandaan die nog met de hand worden gemaakt.

De dag erna bezoeken we Labeaume. Hier moet wel even 1e categorie col  van 16% genomen worden. Eenmaal weer beneden is een grote betaalde parkeerplaats en dat kondigt natuurlijk ook aan dat het veel bezocht wordt door toeristen. Maar niet onterecht. Bij aankomst lijkt het wel of je een middeleeuws tijdperk binnen stapt. De winkeltjes (wel op toeristen gericht) bevinden zich in gewelven waar je een behoorlijke eind nog in kan lopen. Het is er het heerlijk koel (zonder airco). Dit komt omdat de gewelven in de bergen zijn uitgehouwen of gegraven. Bij een buitentemperatuur van 37 graden willen we vooral veel zien in die overigens zeer mooie maar wel dure winkeltjes…..het blijft bij ‘kijken niet kopen’….