Bezoek aan Chateau Vogüé 18-8-2023

19 augustus 2023 - Vogüé, Frankrijk

Chateau Vogüé

Het plaatsje Vogüé is een pareltje in de Ardèche. Het is erkend als historisch erfgoed, althans dat wordt er over gezegd en geschreven. Daarnaast is het dorp door de  organisatie ‘ Les Plus Beaux Villages de France’ erkend als een van de mooiste dorpen van Frankrijk. Tevens behoort het ook tot de  "villages de caractère" van Frankrijk. Redenen genoeg dus om hier een bezoek aan te brengen.

Eenmaal aangekomen moeten we rechtsomkeer maken. Alle parkeerplaatsen blijken bezet. Snel vinden we buiten het dorp een parkeerplaats. Je kunt maar beter weg blijven met de auto in dit soort dorpjes. De straatjes zijn zo smal en stijl. Je weet nooit of er ook nog iemand van de andere kant aan komt. Een van de twee zal  dan achteruit terug moeten. We hebben het al eerder deze vakantie meegemaakt. Geen gezellig begin van de dag. Maar nu loopt het wel goed af. We bezoeken chateau Vogüé na een heerlijke wandeling langs de Ardèche.  We zien in de Ardèche een grote groep toeristen dapper pogingen doen met ‘suppen’ om vooruit te komen. De rivier is hier aardig breed is. We bereiken het kasteel dat midden in het dorp ligt.

De geschiedenis van kasteel Vogüé begint ook weer met een donjon uit de 15e eeuw. Het kasteel was destijds in bezit van de familie Vogüé. Momenteel is de familie nog steeds eigenaar van dit bijzondere kasteel. De familie woont er nog steeds. Het grootste deel van het chateau is open gesteld voor publiek en zijn er diverse tentoonstellingen te bezichtigen. We lezen dat de familie talrijk is in Frankrijk en zich al eeuwen onderscheiden. Hierbij wordt verteld dat de familie prominent deel nam in het openbare leven zoals burgemeesters, kantonnale etc…wat dat dan ook zijn mag en blonken uit in de letterkunde, archeologie etc. Ook is de familie Vogüé lid van de Academie Française. Dit alles lezen we tijdens de rondleiding. Het kasteel in verder prachtig van binnen. Vele eeuwen geschiedenis zijn zichtbaar in de verschillende bouwfases. Vanuit de binnenplaats kun je over het dorp kijken….lijkt wel 1000 jaar onveranderd.