Bezoek aan Reims 26-7-2023

26 juli 2023 - Reims, Frankrijk

Stadswandeling in Reims gemaakt vandaag. Reims is een oude stad met een lange geschiedenis en vooral beroemd vanwege de prachtige kathedraal en de champagne.  Ook komt je er een indrukwekkende basiliek tegen.

Als eerste bezienswaardigheid komen we een bibliotheek tegen waarin een expositie is over de botanische cultuur in Frankrijk. Hier wordt de visie toegelicht van botanisten, die indertijd de kasteeltuinen ontwierpen uit de periode van Louis XIV. Ook het gebruik van allerlei kruidenplanten in kasteeltuinen, voor allerlei doeleinden, is interessant.
Het gebouw is een museum an sich.

Overal waar je loopt kom je wel ergens restauratiewerkzaamheden tegen. De vele monumentale gebouwen lijken trouwens allemaal recentelijk gezandstraald of gerestaureerd. Het stadskasteel, Palais du Tau, staat grotendeels in de stijgers. In 2025 moet het klaar zijn zo valt te lezen. De moeite waard om er nog eens terug te komen.

De vele kerken steken overal bovenuit, waar de kathedraal de grootste blikvanger is. Daar komen dan ook de meeste toeristen op af. De basiliek is veel soberder maar niet minder indrukwekkend daardoor. Je komt er bijna geen toeristen tegen en er is zangeres (sopraan) aan het repeteren, begeleid door een organist. Niet helemaal mijn smaak maar toch mooi om de akoestiek te horen en je waant je toch even in de middeleeuwen.

Op de route kwamen we ook allerlei champagneproeverijen tegen, maar die gingen pas om 18.00 uur open. Misschien hadden we toch verder moeten zoeken….ondertussen genieten we wel van de mooie muurschildering en ornamenten tegen de monumentale gevels over de champagnecultuur van Reims.

Al met al een indrukwekkende stad, ontzettend rustig met een heerlijke sfeer om doorheen te wandelen. Over twee jaar staat de stad er piccobello bij en loopt je door een laat middeleeuwse stad die er uitziet zoals destijds….want ooit waren die oude grauwe gebouwen ook nieuw.
Reims wordt ook wel ‘petite Paris’ genoemd. Je hebt er een heuse ‘Arc de Triomf’ al was die helemaal ingepakt, ook vanwege restauratiewerkzaamheden……dacht even dat de Bulgaarse kunstenaar Cristo zich hier had uitgeleefd. Reims is overigens geen slechte vergelijking met Parijs, alhoewel ikzelf meer aan Bordeaux moest denken qua gebouwen, ruimtelijkheid en sfeer.