Bezoek aan Arbois 31-7-2023

1 augustus 2023 - Arbois, Frankrijk

Inmiddels zijn we met onze rondreis in de Jura beland en bezoeken we Arbois.

Hier ligt het centrum van de wijnbouw van de Jura. Niemand minder dan Louis Pasteur verbleef hier langdurig. Het eerste wat we er tegenkomen is een namelijk een aankondiging van een expositie van wetenschappers in de middeleeuwse kerk. Dit ter gelegenheid van Pasteur die in Arbois zijn sporen in de wetenschap heeft verdient en waar ook zijn laboratorium was (en nog te bezichtigen is). In het Pasteur-museum wordt stap voor stap uit gelegd waarom hij zo’n grote rol heeft gespeeld in de wetenschap waar we nu nog profijt van hebben.

Ook wordt snel duidelijk dat hier de wijncultuur floreert. Vele pittoreske wijnwinkels van de lokale wijnboeren sieren het stadje.
Dat Arbois het epicentrum is van de beroemde gele Jurawijn wordt uitgelegd in het wijnmuseum, een mooi kasteel overigens. De Jurawijn heeft 7 jaar gelegen nadat die gebotteld wordt. Ziet er uit als dessertwijn. Verder wordt ieder jaar wordt de eerste wijnoogst in processie de kerk ingedragen, begeleid door violisten. Deze traditie staat op de Unesco-Werelderfgoedlijst.

We drinken er een kopje koffie met een tot in de details versierde petitfourtje. Het ziet er uit als een kunstwerk passend bij gebakswinkeltje. Arbois is een kleine plaats met een grootse uitstraling.